عبدالحمید قرهداغی، مدیر عامل انتشارات سوره مهر در گزارشی از فعالیتهای این انتشارات در سال 98 و برنامههای آن برای سال 99 گفت: از سالهای قبل بستر حضور آثار مکتوب حوزه هنری و سوره مهر در فضای مجازی فراهم شده بود و استقبال نسبت به آن هم خوب بود. اما در این ایام کرونایی، ظرفیت برای معرفی هرچه بیشتر فعالیتهای فضای مجازی بیشتر شد و همکاران ما در سوره مهر با یک برنامهریزی دقیق، شعار «در خانه بمانیم و سفر برویم» متناسب با وضعیت راهاندازی کردند و به مخاطبان یادآوری کردند که با کتاب میتوان در خانه ماند و به همه جای دنیای سفر کرد.
قرهداغی افزود: سوره مهر در حوزه خاطرات شفاهی از جمله دفاع مقدس، انقلاب اسلامی و سفرنامهها آثار بسیار خوبی دارد و ما با راهاندازی پویش مطالعاتی و اعمال تخفیفهای بیسابقه برای این آثار، برای تشویق خانهنشینی مردم تلاش کردیم. این پویش با استقبال گستردهای مواجه شد. آنچنان که در بازه زمانی 20 روزه حدود 2400 نفر با خرید حدود 5000 جلد کتاب از این رویداد و تنها در بخش کتاب فیزیکی استقبال کردند.
مدیرعامل انتشارات سوره مهر ادامه داد: یکی از کارهای جهادی که سوره مهر در این ایام انجام داد به توزیع و پخش آثار حتی با تعطیلی اداره پست به صورت پیک با بهرهگیری از نیروهای خودی پرداخت. همکاران ما در سوره مهر از روز دوم فروردینماه خودشان آثار درخواستی را به درب منازل در تهران و حاشیه بردند.
قرهداغی با اشاره به رشد فروش سوره مهر نسبت به سال قبل با وجود تعطیلیهای ناشی از شیوع بیماری کرونا گفت: سوره مهر سال گذشته تا اول اسفندماه فروش بسیار خوبی داشت که بیشک اگر اسفندماه هم به آن اضافه میشد بیش از 30 درصد رشد نسبت به سال 97 چه به میزان ریالی و چه به میزان تعداد جلد اثر داشت. با این حال انتشارات سوره مهر حدود 25 درصد در سال 98 نسبت به سال 97 رشد فروش داشته است.
وی افزود: یکی از شاخصهای نشاندهنده رشد فروش آثار سوره مهر حضور موفق در نمایشگاه کتاب سال 98 است. در این نمایشگاه هم حدود 40 درصد نسبت به فروش آثار در نمایشگاه سال 97 رشد داشتیم. این در حالیاست که فرصت رکورد تازهای در نمایشگاه 99 با عدم برپایی آن از ما گرفته شد، چرا که سوره مهر برای این رویداد در سال 99 آمادگی کامل و همه جانبه داشت.
قرهداغی ادامه داد: تعداد آثار کارشناسی شده از سوی مراکز و دفاتر تخصصی حوزه هنری که برای انتشار به سوره مهر ارائه شد به لحاظ کیفی و کمی به خوصوص در حوزه رمان رشد قابل توجهی داشت.
مدیرعامل انتشارات سوره مهر با ارائه آماری از آثار چاپ اولی و تجدید چاپ سوره مهر در سال گذشته گفت: حدود 300 عنوان کتاب چاپ اولی در سال 98 داشتیم که بخش زیادی از این آثار به بازار کتاب تزریق شد و تعداد باقیمانده هم به دلیل تغییر و تحولات ایجاد شده در اسفندماه با شیوع ویروس کرونا، فرصت ارائه به بازار را نیافتند. در حالی که آثار باقی مانده آماده ورود به بازار کتاب است و به محض بازگشایی مجدد مراکز پخش روانه بازار خواهند شد.
وی افزود: حدود 300 عنوان هم تجدید چاپ آثار پر فروش در سوره مهر را سال 98 داشتیم. با این آمار در مجموع حدود 600 دوره چاپ کتاب در سال 98 داشتیم.
قرهداغی در ادامه گفت: پس از گذشت 10 سال از چاپ و انتشار کتاب «دا»، سوره مهر در سال 98 توانست 4 عنوان کتاب از خاطرات زنان خرمشهر با کیفیتی بالاتر نسبت به آثار قبلی با این موضوع منتشر کند.
وی در مورد کتاب «نقاشی قهوهخانه» که در سال 98 درخشش خوبی داشت گفت: کتاب «نقاشی قهوهخانه» اثری فراتر از یک کتاب است. چرا که این کتاب ماحصل سالها پژوهش و تحقیق کمنظیر محسن کاظمی روی یکی از موضوعات بعد از انقلاب اسلامی است. آغاز و پایان پروژه نگارش «نقاشی قهوهخانه» حدود 11 سال طول کشید. کاری که با تلاش شبانهروزی پژوهشگر و زحمات کاری یک تیم به سرانجام رسید. این اثر در حوزه تاریخ شفاهی، در حوزه کار پژوهشی و رشتههای دیگر و برخی تخصصهای میانرشتهای هم این اثر کمنظیر و ارزشمند است.
قرهداغی ادامه داد: نباید تنها به یک کتاب از پژوهشهای شبانهروزی پژوهشگر اکتفا کرد، بلکه باید محصولات دیگری هم از این پژوهش تولید کرد. چرا که با انشعاب محصولات فرهنگی دیگر از آن پژوهشها، نتایج به صورت عمومیتر به دست همگان خواهد رسید. ما برای چنین تولیداتی برنامهریزی کردیم و به زودی شاهد ارائه آنها خواهیم بود.
وی افزود: یکی از توفیقات سال 98 راهاندازی فروشگاه سوره مهر اصفهان با امکانات و تواناییهای مشابه فروشگاه اصلی سوره مهر در تهران است. این فروشگاه در سینما ساحل اصفهان اواخر سال 98 در فضایی حدود 400 متر مربع و با بیش از 15000 عنوان کتاب از مجموعه آثار جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی راهاندازی شد.
قرهداغی در پایان گفت: از دو سال گذشته در تلاشیم تا هم جنبههای نوآورانه در آثار تولیدی سوره مهر مدنظر بیشتری قرار گیرد و هم کیفیت را در کنار کمیت ارتقا دهیم. همچنین با اینکه توفیقات خوبی در توزیع آثار داشتیم، به دنبال گسترش شبکه توزیع بیش از پیش هستیم.