برگزاری چهارمین نشست تخصصی چهل شاهد

برگزاری چهارمین نشست تخصصی چهل شاهد
محمود عبدالحسینی از عکاسان پیشکسوت انقلاب و دفاع مقدس گفت: عکاسی ایران در دوران انقلاب اسلامی یک بار دیگر متولد شد و در دفاع مقدس به بالندگی رسید.
سه‌شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۴
کد خبر :  ۲۴۴۳۶

محمود عبدالحسینی از عکاسان پیشکسوت انقلاب و دفاع مقدس گفت: عکاسی ایران در دوران انقلاب اسلامی یک بار دیگر متولد شد و در دفاع مقدس به بالندگی رسید.

به گزارش روابط عمومی مرکز تجسمی حوزه هنری، چهارمین نشست تخصصی چهل شاهد با موضوع بررسی «چهل سال عکاسی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس» با حضور مجید دوخته‌چی زاده، کمال‌الدین شاهرخ و محمود عبدالحسینی، پیش از ظهر روز دوشنبه 10 اردیبهشت در باغ‌موزه دفاع مقدس برگزار شد.

عبدالحسینی در ابتدای این نشست به نقش مهم عکاسان در دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس گفت: عکاسی ایران در دوران انقلاب اسلامی یک بار دیگر متولد شد و در دوران دفاع مقدس به بالندگی رسید.

این عکاس انقلاب و دفاع مقدس ادامه داد: عکاس‌ها پیش‌قراولان رسانه در دوران جنگ تحمیلی بودند و دوشادوش رزمندگان در خط مقدم جبهه حضور می‌یافتند.

عبدالحسینی، کشف زاویه پنهان یک رخداد را هنر عکاس دانست و تأکید کرد: عکاسان پل ارتباطی بین نسل حاضر و نسل آینده هستند. یک عکس را در یک لحظه می‌نگریم ولی یک عمر با آن درگیر هستیم.

وی ادامه داد: رسالت عکاس با پایان رخداد به پایان نمی‌رسد، همانطور که با پایان جنگ تحمیلی رسالت عکاسان دفاع مقدس تمام نشد و هنوز هم کتاب‌های عکس آن دوران منتشر می‌شود که در ایران و جهان تأثیرگذار است.

این مدرس عکاسی با تأکید بر حراست از عکس‌های دوران دفاع مقدس که با مشقت فراوان ثبت شده است، خاطرنشان کرد: این عکس‌ها هر کدام به تنهایی تأثیرات فراوانی بر مخاطبان دارند، به عنوان مثال چه چیزی بهتر از عکس می‌تواند جنایت رژیم بعث را در سردشت به نمایش بگذارد؟

عبدالحسینی با تأکید بر اینکه عکاسی انقلاب و دفاع مقدس، حراست از اعتقادات است، به عکس حسین پرتوی از دیدار همافران با امام خمینی(ره) در21 بهمن 67 اشاره کرد و افزود: این عکس پیروزی انقلاب را سرعت بخشید و این موضوع، قدرت عکس را نشان می‌دهد.

در ادامه این نشست، دوخته چی‌زاده به بیان خاطراتش از عکاسی در دوران دفاع مقدس پرداخت و درباره آن دوران اظهار داشت: عکاسی خبری ایران تا کنون در دوران دفاع مقدس به کمال خود رسید و امروز تصاویر بی‌نظیری از آن دوران ثبت شده است.

وی افزود: عکاسان فعال در دوران دفاع مقدس را می‌توان در چهار دسته تقسیم‌بندی کرد؛ عکاسان حرفه‌ای که با آژانس‌های خبری بین‌المللی همکاری داشتند، عکاسان روزنامه‌ها و جراید داخلی، عکاسان آزاد و عکاسان آموزش‌ندیده که کنار رزمندگان شروع به فعالیت کردند و پابه‌پای آن‌ها در جبهه حضور داشتند.

این عکاس بر حفظ و حراست از نگاتیوهای دوران جنگ تأکید کرد و افزود: آرشیو گنجینه عکس انقلاب اسلامی و دفاع مقدس یک گنجینه ملی است و امروز بدان بی‌توجهی می‌شود. حتی بسیاری از عکاسان آن دوران فوت کرده‌اند، در حالی که سرنوشت عکس‌هایشان مشخص نیست.

در بخش پایانی نشست، شاهرخ با اشاره به ضریب نفوذ عکس به عنوان یک رسانه  گفت: اکثر عکاسان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، افرادی خودجوش بودن که بنا بر احساس تکلیف وارد جنگ شدند و تکلیف خود را در هنر عکاسی ادا کردند.

وی با ذکر نام شهیدان مجید مرادی و کاظم اخوان افزود: این چهر‌ه‌ها عکاسانی بودند که در کنار جنگیدن، عکس هم می‌گرفتند و این بیانگر تلفیق ایمان، دانش و هنر بود که می‌توانست بر مخاطبان تأثیر بگذارد.

شاهرخ در پایان بیان داشت: رسالت عکاسان دفاع مقدس امروز به پایان نرسیده و نشر این آثار ارزشمند بسیار مهم است، ضمن اینکه در کنار انتقال تجربیات باید ارزش‌های دوران دفاع مقدس را به نسل امروز منتقل کنیم.

 

 

 

 

 

 

 

  

برچسب ها: هنرهای تجسمی

ارسال نظر