معرفی کتاب های تخصصی هنرهای تجسمی

کتاب "کوسه شکم پُرِ 12 میلیون دلاری"/ پرونده ای درباره اقتصاد سردرگم هنر معاصر

کتاب
هنر معاصر چگونه بازاریابی می‌شود و سرمایه‌گذاری در هنر معاصر چه نتیجه‌ای دارد؟
چهارشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۹
کد خبر :  ۳۷۹۲۵

 

THE $ 12 MILLION STUFFED SHARK

نویسنده: دُن تامپسون/ Don Thompson

مترجم: اشکان زهرایی

ناشر: نشر بیدگل

شابک:3-20-6401-622-978

 

در قسمتی از کتاب کوسه شکم پر می‌خوانیم:

علت اصلی اینکه هنر معاصر توانسته ارزش فعلی‌اش در بازارهای ثانویه را به دست آورد این است که بهترین نمونه‌های سبک‌های دیگر هنری روز به روز در بازار هنر نادرتر می‌شوند، و بعید است هیچ وقت دوباره برای فروش عرضه شوند.

در طول قرن‌ها، بهترین آثار دوران گذشته به طور مرتب در فروش‌های خصوصی و حراجی‌ها ارائه می‌شدند. امروزه وقتی یک اثر هنری غیر معاصر در یک حراجی ارائه می‌شود، قیمت آن رو به انفجار.

یک نقاشی پرتره مربوط به ۱۹۱۸ اثر مودیلیانی با عنوان پسر دربان که در یک حراجی در سال ۱۹۹۷ به قیمت ۵٫۵ میلیون دلار فروش رفته بود، در سال ۲۰۰۶ با قیمت ۳۱ میلیون دلار فروخته شد. یک نقاشی آبرنگ فوق العاده اثر سزان با عنوان طبیعت بی جان با خربزه که در حراج سال ۱۹۸۹ ساتبیز لندن به قیمت ۲٫۵ میلیون دلار فروش رفته بود، در حراج سال ۲۰۰۷ ساتبیز نیویورک به قیمت ۲۵٫۶ میلیون دلار فروخته شد.

یک اثر نه چندان مهم از گوگن با عنوان سوار در جلوی کلبه که در حراج ژوئن ۱۹۹۸ کریستیز به قیمت ۹۶۹ هزار پوند فروش رفته بود، در حراج مه ۲۰۰۷ ساتبیز نیویورک به قیمت ۴٫۹ میلیون دلار فروش رفت. مثال‌های زیادی از آثار هنری دوران مدرن یا امپرسیونیستی هست که شاید ده سال پیش هیچ وقت در حراجس‌های پر زرق و برق عصرگاهی عرضه نمی‌شدند، اما امروزه در این حراجی‌ها ارائه شده با قیمت‌های هفت رقمی فروش می‌روند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر